В народните представи змиите излизат от своите леговища на Свети Четиридесет мъченици или на Благовещение, а на Йеремия излиза змийският цар. В Западна България срещу празника палят огньове; прескачат ги, за да прогонят змиите, обикалят къщите и вдигат шум, удряйки в тенекии или желязо маши и ръжени, изричат заклинания:
Бегай, бегай, гадурийо,
ето ти я Еремия,
кье ти мотат черевата,
со железно мотоило.
Някъде пъхат в дупките по стените парцали, запалени от накладения рано сутринта огън. В Западна България и в Хасковско се извършва обредно приготвяне на подници (глинен съд за печене на хляб). Жените отиват да копаят пръст. Омесват я с плява и я отъпкват добре. Газенето е съпроводено с песен, като всяка жена трябва да гази калта. Вярва се, че подницата притежава особена магическа сила, а всеки, който гази в глината, ще бъде предпазен от ухапване от змии. На места в Южна България Йеремия се тачи за предпазване от гръм и градушка. В Пловдивско денят се почита от бременните и неотродилите жени, за да бъдат запазени при раждане, те и децата, от ирминясване болест, причинена от различни зли сили.
На този ден християнската църква чества св. Йеремия, автор на Книга на пророк Йеремия, включена в Стария завет. Той предсказва, че Йерусалим ще бъде завладян от Навуходоносор, а народът му ще бъде разпилян по света, за да изстрада в робство своите грехове. Негово е и предсказанието, че Бог ще изпрати своя син и наследник на Земята.