Прочетен: 4435 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 16.06.2009 10:48
Болният ляга на нова черга, като се приготвя ново гърне (или паница), в него се слага „неначната вода”, оцет, чесън, пелин и други билки. Музиката засвирва, калушарите заиграват в кръг около легналия, като играта става все по-темпераментна. В един момент те хващат чергата и с викове ”Хай на калуш” три пъти подхвърлят нагоре болния. Ватафинът влиза в кръга, трие с оцет заболелия от русалска болест, надвесва знамето отгоре му, дава му да сръбне от оцета и излиза от кръга. Отново калушарите заиграват, все по-вихрено, прескачат болния три пъти и обикалят гърнето. Ватафинът ги ръси с водата и изрича заклинанията си; по даден от него знак най-старият калушар, водещият хорото, замахва с тоягата и разбива гърнето; един двама калушари падат в несвяст, а болният трябва да скочи и да побегне оздравял – без такъв припадък той не може да оздравее. Останалите калушари бързо свестяват падналите с танци в обратна посока, като това трябва да стане бързо, тъй като в противен случай падналите изстиват и не се пробуждат...
Докато лекуват калушарите спазват следните правила и забрани: не поздравяват никой срещнат; не газят река; не се делят; спазват обредно мълчание; не се кръстят, когато ядат; събират даденото с лява ръка; влизат в църква през левите женски врати и т.н. Когато пристигат в някое село, русалиите изпращат напред калаузин, който да предупреди за пристигането на дружината, за да не срещне друга калушарска дружина. В противен случай двете дружини се сбиват и никоя не отстъпва, „докато не падне кръв”. Мъртвите в такива случаи погребват без опело – на място (затова често се среща топонима „русалийски гробища”).
Калушарите играят от понеделник до неделя, след което се връщат в селото си, предават тоягите на ватафина и се веселят цяла нощ, поделяйки получените пари и дарове.
В Източна България дружините обикалят селата и по магически път осигуряват здраве и плодородие в русалската неделя, която е лятно съответствие на „мръсните дни” (от Коледа до Богоявление). Затова в Югозападните българоетнични територии русалиите лекуват точно през „поганите дни”. Тези черти дават основание в калушарските обреди да се откриват различни древни напластявания: шаманистични практики – те са медиатори между двата свята; инициационни войнски изпитания – дружините биват изпращани като на битка, от която може и да не се върнат, спазват строги военни правила; отглас от древни затворени мъжки общества, характерни за траките...
------------------------------------------------------------
Mistical Tradition
02.06.2009 14:53
Например това, че участниците в русалийските дружини понякога са стигали докъм 60 души – “войска”. Освен “ватафина”, наричан още “прот” (грц. – пръв) или “балтаджия” (защото държи балтия, секира), начело на дружината стои също и “кеседжия” (тур. – бияч, удряч), т.е. водачите са били двама души. После, дружината е имала “юз-башия”, както и двама “калаузи” (съгледвачи), и двама “чауши” (които се грижат за реда при игрите). И накрая – двама или четирима прислужници, които носят подаръците. Това действително е строга, йерархично структурирана организация, отглас от военната йерархия.
Дисциплината в дружината е била действително много строга. Вървели са под строй по двама – и то така, че всеки да стъпва в стъпката на този, който е пред него. По време на игра въобще са нямали право да говорят, а в останалото време – само с “еша” си в строя, и то тихо. С подчинените или с външни лица са разговаряли единствено балтаджията и кеседжията. Всяка вечер след вечеря са танцували отделни двойки от дружината в присъствието на балтаджията.
В русалийските дружини, както и в дружината на “ешкарите” от Солунско, които играели на Водици (Йордановден), също и при новогодишните шествия в Югозападна Македония, се провиждат реликти от инициационни воински изпитания. Защото воинската организация е била строго съблюдавана през средновековието и особено в традициите на прабългарите. Връзката “цар – жрец – воин” отвежда също към орфическата религиозна система на траките. С поглед към по-близкото ни минало, в българския фолклор, тя се разчита при коледните песни, където на малкото момче се благопожелава цар да стане, с перо да пише, войска да реди...
Разбира се, всичко това не е изключение, нито е типично само за българската обредност. В друго време и при друга традиция (иудейската) Светото Писание отбелязва за добрия военачалник: “Защото ние сме слушали за твоята мъдрост и за хитростта на твоя ум, и цялата земя знае, че само ти си добър в цялото царство, силен в знание и дивен във воински подвизи” (Иудит 11:8).
При миграцията на сюжетите всичко това е нормално.
Ако хвърлим поглед към етимологията на името „калушари”, употребявано за русалийскте дружини в Северна България, във Влашко, Молдова и Трансилвания, то вероятно произлиза (както пише М. Арнаудов) от румънското cal – кон, през латинското calul – дървени кончета или тояги за игра и отпраща към такава важна част от обредния реквизит на лекаря, каквато е надарената му с чудодейна сила тояга. Т.е. в играта на калушарите в русалската неделя преди или след Петдесетница може да се говори по-скоро за отглас от древни лечителски практики...
02.06.2009 18:20